Prof. Gad Yair's Blog



הכבוד האבוד של היינריך בל
Bookmark and Share

הכבוד האבוד של קתרינה בלום הוא ספר ישן של היינריך בל, סופר גרמני נודע שזכה בפרס נובל לספרות. הספר – בפורמט של כרוניקה של מוות ידוע מראש – מספר את סיפורה של קתרינה בלום, שרצחה עיתונאי עלום וחסר-פנים, שדיווחיו הצהבהבים בעיתון הצייטונג המיטו עליה קלון. העיתונאי בחר לעקוב אחר פרשה סתמית – ערב רומנטי שבילתה קתרינה בלום עם פושע שלא הכירה, שבסופו סייעה לו לברוח ממעקב משטרתי – תוך שהוא בונה תיאוריות קונספירציה, מוציא דברים מהקשרם ומעוות עדויות – והכל כדי לגרות את עניינו של הציבור בפרשה ולמכור עוד ועוד מגיליונות העיתון. מרגע שהעיתונאי "התלבש" על חייה של קתרינה בלום הוא לא חס עליה ולא על הקשורים אליה – לא על אימה [שמתה בעקבות פריצתו של העיתונאי לבית החולים בו אושפזה], לא על עורך דינה ואשתו ולא על האנשים שעבדה בעבורם כעובדת משק בית מסורה, חרוצה ומסודרת. נפילתה של קתרינה בלום, ההופכת מאישה הגונה וצדקת לרוצחת בקור רוח, היא אך אות לנפילתם של כל המקושרים אליה אחריה, בבחינת הייתה כל מסכת החיים הפרוזאית של בני האדם התמימים אך מגדל קלפים של חיים הגונים, שיכולים להתפרק באחת בשל הזחיחות, החוצפה והעדר-היושרה של העיתונות המודרנית.

היינריך בל מספר את הסיפור כמשל לרדידותם של אמצעי התקשורת ההמוניים, ותת הכותרת של הספר מסבירה לנו מה טורד את מנוחתו: איך עלולה להתהוות אלימות ולאן היא עלולה להוליך. בל מבקר את העיתונות הצהובה בשל השתעבדותה ל"מכירות", "פופולריות", "רייטינג" – שבשל השוק וההמון היא מוותרת על ערכי-יסוד כמו אמת, אמינות ויושרה מקצועית. סוג זה של עיתונות, אומר וכמו מצדיק בל, יכול להיגמר בטרור רצחני כלפי מי שאיבדו את היסוד הפרופסיונלי בעבודתם. שינוי מילים, הוצאה מהקשר ודמוניזציה של פשוטי-עם עשויה להביאם לכלל ראמפייג' – השתוללות זעם שתיפרע מן המלעיז וממעסיקיו באמצעים קיצוניים. במובן זה, בל רואה לאן מתדרדרת התקשורת עוד בראשית שנות השבעים, וככל סייסמוגרף אינטלקטואלי הוא אכן מציג לנו תמרור הזהרה חשוב: הכניעה לכלכלה ניאו-ליברלית, שכל מה שחשוב לה זה מכירות ורווחים, סופה שתשעבד את האדם ותביא להתפרצותו האלימה.

אבל האם היינריך בל הוא זה שכותב את ההזהרה הזאת? האם לא מדובר בטקסט ביקורתי קדום, שהוא הכותב, למעשה, את הכבוד האבוד של קתרינה בלום? האם ניתן לזהות איזשהו מקור תרבותי קדום לסיפור הנפילה של קתרינה בלום ומכיריה? ומה משתמע מכך על הסופר? האם ייתכן שהיינריך בל, הזוכה בפרס הנובל לספרות, הוא בבחינת מעתיק או משכפל? האם הוא כתב את סיפור נפילתה של קתרינה בלום באמצעות נייר פרגמנט שאותו הניח על טקסטים קדומים שמהם העתיק-תוך-עיבוד-יצירתי שלהם?

אז כן, הכבוד האבוד של קתרינה בלום הוא סיפור נפילה גרמני קלאסי – כמו בית בודנברוק של מאן, כמו פאוסט של גתה. המודרניות, כותבת הרומנטיקה הגרמנית בכרוניקה ידועה מראש, מביאה לנפילה: לאובדן התום, להשחתה מוסרית ולקלקול האחווה החברתית והאנושית בין בני האדם. היכן שאתה לא נוגע, אתה מוצא סופרים, פילוסופים וסוציולוגים גרמנים עוסקים בביקורת על המודרניות; היכן שאתה לא מגרד אתה מוצא כי הם מוצאים בטכנולוגיה, בכסף ובפופולריות את האיום הרב ביותר על המהות העמוקה של דברים. המודרניות והטכנולוגיה הופכים כל איכות לכמות חסרת אופי והם מייצרים חברת-סיכון שהאדם איבד את שליטתו עליה.

לפיכך, בכותבו על ההשפעה השלילית של העיתונות הפופולרית משתמש היינריך בל בסכמה ביקורתית שחוקה ומשומשת. כמו רבים לפניו (הומו פאבר של מאקס פריש, למשל) וכמו רבים אחריו (בהילוך של סרטן של גינתר גראס, למשל) – היינריך בל לא יוצר כי אם משכתב. מחשבותיו המקוריות מסתכמות בבחירת הדמויות – אך נרטיב הנפילה היה מוכן עבורו מראש; הוא עושה שימוש יצירתי בנרטיב של סיפור חקירה אובייקטיבי, אולי – אך ביקורתו על ההשפעות השליליות של תרבות ההמונים הינה אדפטציה של הביקורת המוקדמת של אסכולת פרנקפורט על תעשיית התרבות. והם, כמובן, אך הערת שוליים לגתה, כמאה שנים לפניהם.

הכבוד האבוד של קתרינה בלום הוא ספר קל לקריאה ואף מעניין. אבל אני מציע לקוראיו ללכת אל מעבר למשל שממשיל לנו היינריך בל. הוא משתמש בסיפור פרוזאי כדי לבקר את המודרניות; אני מציע לראות בסיפור שלו בבחינת דוגמה לעומקם של הקודים התרבותיים בהגות הגרמנית, שכותבים שוב ושוב – ביד נעלמה – את הספרות, השירה, הפילוסופיה והסוציולוגיה בגרמניה. ואם הקודים העמוקים הם שכותבים – אז מהו המחבר ומיהו הסופר? ולמה מי מת אם הקוד נותר חי?

1
Anonymous
15-May-2016, 4:17
The new Zune browser is surprisingly good, but not as good as the iP18#&d2o7;s. It works well, but isn’t as fast as Safari, and has a clunkier interface. If you occasionally plan on using the web browser that’s not an issue, but if you’re planning to browse the web alot from your PMP then the iPod’s larger screen and better browser may be important.

Leave a comment: